Abinoinnin asiantuntija

Yhteyshenkilöille

Abihupparitilauksen hoitaminen on yhteyshenkilöille luottamuksellinen tehtävä, jonka onnistunut läpivienti vaatii sekä huolellista suunnittelua että tehokasta yhteydenpitoa meidän ja abien kanssa. Olemme laatineet nämä ohjeet yhteyshenkilöä varten, jotta tilauksen läpiviennistä muodostuisi mahdollisimman vaivaton ja mukava kokemus.
Aloittakaa abihuppareiden suunnittelu jo hyvissä ajoin kakkosen keväällä. Tyypillisesti abihupparitilaus tehdään nimittäin jo kakkosella huhti-/toukokuussa, jolloin hupparit toimitetaan koululle heti abivuoden alkuun elokuussa.

Miten huppareiden tilausprosessi sitten kannattaa viedä läpi?

1) Esittelypalaveri tai keskustelu

Isompien lukioiden kannattaa sopia kanssamme esittelypalaveri, mieluiten heti kalenterivuoden alkupuolella (helmi-maaliskuussa). Palaverissa kerromme hieman Habiturasta yrityksenä, käymme läpi hupparitilauksen tekemiseen liittyvät yksityiskohdat, esittelemme tuotevalikoimamme ja käymme läpi lyhyesti läpi myös penkkareihin ja ylioppilaslakkien hankintaan liittyvät asiat. Esittelypalaveri on yleensä kestoltaan n. 30-45 minuuttia ja siihen kannattaa osallistua useamman henkilön voimin. Esittelypalaveri voidaan järjestää etänä (Teams/Meet/Zoom) tai mahdollisuuksien mukaan myös kasvotusten koululla.

Esittelypalaveri ei ole mitenkään välttämätön ja varsinkin pienempien lukioiden kanssa voidaan siirtyä suoraan tilauksen hoitamisen yksityiskohtiin esim. pikaisella WhatsApp -briiffauksella.

2) Tutustuminen vaatemallistoon ja hinnoitteluun

Tutustukaa vaatemalleihin sekä hinnoitteluumme ja tehkää valinnat haluamistanne tuotteista ja värivaihtoehdoista omaan abivaatevalikoimaanne. Yleisin abivaatevalikoima sisältää vähintään yhden hupparimallin, collegehousut ja kangaskassin. Voitte itse päättää mitkä tuotteet ja värivaihtoehdot ovat abien ostettavissa.

Ajantasaiset tuotetiedot ja -malliston löydät aina nettisivuiltamme (Abituotteet). Hinnaston voit pyytää meiltä laittamalla viestiä WhatsAppissa tai sähköpostilla.

3) Logon / painatusten valinta

Valitkaa huppareihin painettava abilogo esim. järjestämällä logokilpailu koululla, jolloin saatte lopputuloksena varmasti uniikin abilogon huppareihin! Halutessanne voitte käyttää abilogon aihiona myös vuosien varrella tekemiämme muita abilogoja, joista esimerkkejä löytyy nettisivuiltamme ja lisää ideoita voimme lähettää pyydettäessä.

Painoaineistot voi toimittaa meille melkein missä tahansa muodossa. Aina paras vaihtoehto on ns. vektoritiedosto (esim. PDF-tiedosto), mutta myös muut tiedostomuodot käyvät mainiosti. Paperille tehdyt piirustukset skannaamme ja käsittelemme painokelpoisiksi. Paperille tehdyt piirustukset tulisi olla tehtynä puhtaalle valkoiselle paperille (ei ruutupaperi) ja mielellään tussityönä.

Kun olette valinneet vaatemalliston ja toimittaneet meille painoaineistot, teemme tuotteista mallinnuskuvat hyväksyttäväksi. Mallinnuskuvassa painatuksenne on mallinnettu vaatteeseen, joten sen avulla pystyy tarkasti hahmottamaan miltä valmis tuote tulee lopulta näyttämään. Mallinnukseen pystyy vielä tarvittaessa tekemään korjauksia / muutoksia. Painatukset tehdään vasta kun olemme saaneet hyväksyntänne mallinnukselle.

4) Vaatteiden sovitukset

Kun tuotteet ja logo on valittu, on aika järjestää tuotteiden sovitustilaisuus. Lähetämme sovitussarjat koulullenne ja aikataulujenne salliessa osallistumme mielellämme sovitustilaisuuteen ja avustamme sen läpiviennissä. Yhä useammin tuotteet tilataan nykypäivänä kuitenkin sovittamatta. Tätä varten vaatteiden cm mittataulukot löytyvät aina nettisivuiltamme tuotetietojen yhteydestä. Sovittaminen on kuitenkin aina se varmin tapa huolehtia oikean kokoisen tuotteen tilaamisesta ja koska tuotteiden palauttaminen/vaihtaminen ei jälkikäteen ole mahdollista, myös suosittelemme järjestämään sovitustilaisuuden mikäli abeilla on siihen halukkuutta.

5) Tilauksen tekeminen ja maksaminen
a. Verkkokauppa

Ylivoimaisesti suosituin tapa tilausten keräämiseen on abiporukalle avattava verkkokauppa, varsinkin jos tilaajamäärä on suuri. Täysiverinen verkkokauppapalvelumme helpottaa tilausten tekemistä merkittävästi kun koululla ei tarvitse miettiä tilausten ja rahojen keräämiseen liittyviä haasteita, vaan jokainen tilaaja voi hoitaa ostoksensa kätevästi koulun omasta verkkokaupasta itselleen parhaaseen aikaan ja valitsemallaan maksutavalla! Verkkokaupan tuotteille teemme laadukkaat tuotekuvat, eli vedokset, joten ostajat näkevät jo tilausvaiheessa minkä näköistä tuotetta he ovat ostamassa.

Verkkokaupan pystyttäminen ja ylläpito on asiakkaillemme maksuton lisäpalvelu.

b. Yhteistilaus

Perinteinen yhteistilaus, jossa vastuuhenkilö kerää abeilta tilaukset sekä tilausmaksut ja maksaa tilauksen Habituralle laskulla, on yhä erityisesti pienempien lukioiden suosiossa ja pienille porukoille varsin vaivaton tilausmuoto.

Yli 1000 euron arvoiset yhteistilaukset laskutetaan asiakkaalta kahdessa osassa. 50% tilauksen loppusummasta erääntyy maksettavaksi noin viikko tilauksen vahvistamisen jälkeen ja loput 50% paria päivää ennen toimitusta. Painotyöt pääsemme aloittamaan kun olette suorittaneet ensimmäisen laskumme.

6) Valmiiden tuotteiden toimittaminen

Keväällä tehdyt tilaukset valmistuvat kesän aikana ja toimitetaan koululle heti lukuvuoden alussa, elokuussa kun koulut alkavat. Mikäli teette abihupparitilauksen abivuoden jo alettua, toimitetaan hupparit tyypillisesti 2-5 viikkoa tilauksen tekemisen jälkeen. Tuotteet toimitetaan aina perille asti!

Virheet ovat harvinaisia, mutta inhimilliset sellaiset ovat mahdollisia, josta syystä on tärkeää tarkistakaa toimituksen sisältö välittömästi vastaanottamisen jälkeen ja ennen tuotteiden jakamista tilaajille. Näin pystytään mahdollisiin virheisiin/puutteisiin/epäselvyyksiin reagoimaan viipymättä.


7) Tuotteiden jakaminen abeille

Kun lähetyksen sisältö on tarkistettu, voidaan tuotteet jakaa tilaajille. Verkkokauppa-asiakkaillemme toimitamme lähetyksen mukana ns. jakolistan, jonka avulla on helppo jakaa oikeat tuotteet oikeille tilaajille.

Tuotteiden jakamisessa on tärkeää olla erittäin tarkkana, sillä yksikin väärin jaettu tuote (esim. annettu tilaajalle eri kokoinen huppari kuin tilattu) aiheuttaa päänvaivaa. Tuotteiden oikein jakaminen on yhteyshenkilön vastuulla.


8) Toimitusehdot

Tilaus tulee maksaa kokonaisuudessaan ennen toimitusta.

Meille lähetetty tilaus on sitova.

Toimitusaikamme on normaalisti 2-5 viikkoa tilauksesta edellyttäen, että tilaus maksetaan meille sovitussa aikataulussa. Tiettyjen tuotteiden osalta toimitus saattaa kestää pidempään, joten aikataulu kannattaa varmistaa meiltä ennen tilauksen tekemistä. Mikäli toimituksemme viivästyy meistä riippuvista syistä yli 60 vrk arviostamme on asiakas oikeutettu tilauksen kuluttomaan peruutukseen tai halutessaan -30% alennukseen. Peruutusoikeus ja alennus koskee niitä tuotteita, joita ei voitu toimittaa 60 vrk sisällä toimitusaika-arviosta.

Reklamaatioaikamme on 7 vrk toimituksen saapumisesta. Mikäli toimituksessa on puutteita, tuotevirheitä tms. huomautettavaa, niin ilmoitattehan niistä mahdollisimman pian, viimeistään 7 vrk kuluessa tilauksen saapumisesta. Valitettavasti emme voi ottaa vastaan myöhemmin tulleita reklamaatioita. Virheet/puutteet korvaamme ensisijaisesti uusilla virheettömillä tuotteilla.

Väärän kokoisena tilattu vaate ei ole virhe vaatteessa. Kannattaa siten varmistaa vaatteiden koot ennen tilaamista esim. järjestämällä sovitus koululla.

Vaatteiden todelliset värisävyt saattavat poiketa esitteessämme tai nettisivuillamme esitellyistä kuvista ja sävykartoista, johtuen painoteknisistä syistä tai eri monitoreista (Epätarkimpia ovat paperille tulostetut kuvat). Useimmiten eroavaisuudet ovat kuitenkin pieniä.

Vaatteissa voi olla +/- 2,5cm kokoheitto pituudessa ja leveydessä valmistajien ilmoittamiin standardeihin nähden.

Oletamme että meille tehty painatustilaus ei loukkaa mahdollisia tekijänoikeuksia. Asiakas on vastuussa meille lähettämästään painatusmateriaalista.